قارچ شناسی

کروموبلاستومایکوزیس

کروموبلاستو مایکوزیس

کروموبلاستومایکوزیس Chromoblastomycosis(chromomycosis): عفونت ناشی از قارچ های رنگی

کلمه کرومو از کروژنیک گرفته شده و به معنی رنگی می‌باشد. رنگی که در دیواره این قارچ‌ها وجود دارد ملانین است که به عنوان مهمترین فاکتور بیماری زایی قارچ‌های رنگی می‌شود از آن نام برد.
پس کرومومایکوزیس یک بیماری زیرجلدی است که به دلیل قارچ‌های سیاه یا رنگی که در دیواره ملانین دارند، ایجاد می‌شود.

اغلب گزارشات بیماری کروموبالستو مایکوزیس را در نواحی گرم و در نواحی تروپیکال و ساب تروپیکال داریم.

افرادی که این عفونت‌ها را می‌گیرند اغلب از لحاظ سیستم ایمنی سالم هستند و مشکلی ندارند. اما اگر سیستم ایمنی ضعیف باشد این بیماری می‌تواند پیشرفته شود و حتی انتشار خونی و لنفی داشته باشد و دیگر اندام ها را درگیر کند.(فرم منتشره بیماری)

بیماری کروموبالستو مایکوزیس به وسیله قارچ‌های سیاه متنوعی می‌تواند ایجاد شود. مهمترین جنس‌هایی که این بیماری را ایجاد می‌کنند:

  • فونسکا
  • کلادوفیالوفورا
  • فیالوفورا
  • کلادوسپوریم
  • اگزوفیلا

نکته: فونسکا پدروزویی شایعترین عامل کروموبالستو مایکوزیس در دنیا می‌باشد.

علائم کلینیکی کروموبالستو مایکوزیس

از لحاظ علائم کلینیکی کروموبالستومایکوزیس یک شکل ثابتی ندارند و پلی‌مورفیک هستند. ضایعات میتواند بصورت ندول مانند، پلاکی شکل، زگیلی شکل و… باشند. اغلب این موارد بصورت یکطرفه است یعنی در یک عضو ایجاد می‌شود.

ضایعات عفونت‌های زیر جلدی اغلب درد آنچنانی ندارند و بیشتر زمانیکه به این ضایعات باکتری‌ها اضافه می‌شوند، بیماری با درد و تب همراه می‌شود.

ضایعات زگیلی شکل کروموبالستومایکوزیس، خارش زیادی دارد و اگر این ضایعات بصورت زخمی در بیایند و ترشح داشته باشند، می توانند لنف ها نیز درگیر شوند و بزرگی غدد لنفاوی آن ناحیه را هم میبینیم.

انواع شکل های مربوط به ضایعات:

فرم ندولی(که از لحاظ شدت بیماری متوسط است)، توموری شکل، زگیلی که به آنها ضایعات گل کلمی هم می‌گویند چونکه از سطح پوست برآمده میشود و چین و چروک ها و خونریزی ها و درهم رفتگی هایی دیده می‌شود، ضایعات حلقوی، ضایعات پلاکی شکل که شدت بیشتری دارد نسبت به بقیه فرم ها.

در درماتوفیتوزیس اصطلاحی داشتیم بنام black dots در کچلی از نوع اندوتریکس بود. بدلیل اینکه موها در همان محل خروج از پوست سر می‌شکنند بصورت یکسری نقاط سیاه ممکن است دیده بشوند که از ویژگی های اندوتریکس است. در موارد کروموبالستومایکوزیس هم ضایعاتی که ایجاد میشوند ما همان نقاط سیاه را میتوانیم ببینیم که به آنها هم black dots گفته می‌شود.

تشخیص افتراقی عفونت کروموبالستومایکوزیس

میتواند با دیگر بیماری ها چه باکتریایی و چه قارچ‌ها اشتباه گرفته شود؛ ازجمله بلاستومایکوزیس که این بیماری در عفونت‌های احشایی وجود دارد که ضایعات جلدی این بیماری می‌تواند با ضایعات کروموبالستومایکوزیس اشتباه شود مخصوصا در نواحی که این بیماری بصورت اندمیک وجود دارد.

بیماری دیگر اسپوروتریکوزیس است که ضایعات میتواند بصورت جلدی لنفاوی باشد یا پلاکی شکل بنابراین در تشخیص افتراقی باید لحاظ بشود. بیماری ها در ضایعات انگلی و باکتریایی میتواند با لیشمانیا،سل(توبرکلوسیس) یا ضایعات مربوط به سفلیس و جزام اشتباه گرفته شود.

تشخیص آزمایشگاهی بیماری

در بحث تشخیص با توجه به اینکه این ضایعات، زیرجلد را درگیر میکند و می‌تواند در نواحی سطحی به صورت ضایعات وروکوز یا پلاکی یا ندولار باشد، scraping انجام می‌شود و در مواردی که ضایعات عمقی تر هستش بیوپسی انجام می‌دهند.

اولین مورد این است که ما یک آزمایش مستقیم ساده با پتاس انجام بدهیم. یک ویژگی مشخصی که عوامل ایجاد کننده کروموبالستومایکوزیس دارند این است که در آزمایش مستقیم به دلیل اینکه یکسری سلول‌های گرد با دیواره ضخیم و تقسیمات طولی عرضی ایجاد می‌کند که اصطلاحا به آنها اسکلوروتیک بادی(sclerotic) یا cell muriform گفته می‌شود.

فردی که کروموبالستومایکوزیس دارد در آزمایش مستقیمِ نمونه‌هایی که از بیمار گرفته می‌شود، موری فرم سل ها دیده می‌شوند که اجسامی گرد و دارای دیواره‌ای ضخیم و خشن هستند با تقسیمات طولی و عرضی.بین 5_12میکرو متر قطر دارند و به دلیل همین ضخامتی که این سلولها دارند و محکم بودنشان مقاوم هستند به داروهای ضد قارچی.

نکته دیگر اینکه ما گفتیم عوامل ایجاد کننده آن، قارچ های سیاه هستند و دارای رنگدانه ملانین می‌باشند بنابراین خود این موری فرم بادی هم ممکن است به رنگ قهوه‌ای یا سیاه دیده شود.

مرحله بعد، کشت می‌باشد و از لحاظ اینکه چه گونه‌ای میتواند عامل ایجاد کننده بیماری باشد،بیشتر برسی می‌کنیم.

قارچ‌های سیاه اغلب به سیکلوهگزامید مقاوم هستند بنابراین می‌توان از سیکلوهگزامید در محیط کشت آنها استفاده کرد.برای جلوگیری از رشد قارچ های ساپروفیتپ آلوده کننده.

بنابراین از محیط کشت حاوی کلرومفنیکل و سیکلوهگزامین برای جداسازی عوامل ایجاد کننده
کلروبالستومایکوزیس استفاده می‌کنیم.

کشت ها را در دمای محیط قرار میدهند بین 25_30 درجه و چیزی که از کشت انها حاصل میشود این است که ما کلنی هایی را
داریم که به رنگ تیره دیده میشوند انهم به دلیل وجود همان ملانین هست که در دیواره انها وجود دارد.

بعد از اینکه کشت انجام شد؛ روشهای مختلف تشخیصی برای شناسایی جنس و گونه قارچی وجود دارد.

از یک روش ساده مثل اسلاید کالچر و بررسی ویژگی های مورفولوژی قارچ و تطابق با اطلس های قارچ شناسی و شناسایی گونه های قارچی تا روش‌های پیشرفته‌ای مثل روشهای ملکولی و استفاده از ژنها یا تارکت های خاص و pcr ژنها و امپلی فای کردن ان قطعات و در نتیجه تعیین توالی ان ناحیه ای که تکثیر دادیم و شناسایی کردن دقیق گونه های قارچی.

درمان عفونت کروموبالستومایکوزیس

اگر این ضایعات درمان نشوند، مسلما باعث تغییر شکل آن عضو یا ناحیه می‌شوند و مشکلات جدی برای بیمار ایجاد خواهد کرد. معمولا برای ضایعاتی که خیلی کوچک هستند را جراحی می‌کنند و ضایعات را برمیدارند و در کنار آن از داروهای ضدقارچی برای درمان استفاده می‌کنند.

دارویی بنام flucytosine،یکی از داروهایی است که برای درمان  استفاده میشود و کاربرد دارد. همچنین داروهای ltraconazole و terbinafine هم کاربرد دارند.

هدف داروی فلوسایتوزین اسیدهای نوکلئیک هست یعنی روی DNA وRNA و روی هسته اثر دارد و میتواند باعث از بین رفتن قارچ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا