انگل شناسی

بررسی دستگاه گردش خون حشرات

اما آیا تا به حال به فکر افزایش دانش خود از حشرات بوده‌اید؟ آیا می‌دانید که در میان این معجزه‌های کوچک، چه رمزها و اسراری پنهان شده است که می‌تواند به بهبود زندگی انسان‌ها کمک کند؟ در این پست به بررسی دستگاه گردش خون در حشرات خواهیم پرداخت.

سیستم گردش خون حشرات

خون حشرات که همولنف نامیده می شود، معمولاً بی رنگ و گاهی به رنگ های مختلف زرد و قرمز دیده می شود. و حاوی سلولهای خونی به نام هموسیت (Haemocytes) می‌باشد. خون حشرات نقش تنفسی نداشته و نقش اصلی آن حمل مواد غذایی به بافت‌ها و همچنین جمع آوری و انتقال مواد دفعی به اعضاء ترشحی(لوله های مالپیگی) است.

دستگاه گردش خون در حشرات فقط شامل یک رگ پشتی طولی است که قسمت جلویی آن واقع در قفس سینه آئورت و قسمت عقبی که در قسمت شکم واقع شده قلب را تشکیل می‌دهد.

جریان خون به وسیله ورود همولنف به سوراخهای کوچک دریچه مانند به نام اوسیتا(Ostea) که در قسمت انتهایی یک لوله ضربان‌دار پشتی به نام قلب قرار دارد تامین می‌شود. خون از قلب به طرف جلو و از طریق آئورت(aorta) به مغز رانده می‌شود خون در تمام حفره بدن (هموسل) که فضای بین لوله گوارشی و جلد حشره را در بر می‌گیرد وجود داشته و تمام غشاء داخلی و سلولهای بدن را آغشته می‌نماید.

گردش خون در حشرات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا